Opis szkolenia
Informowanie pacjenta o jego stanie, także o zakończeniu leczenia przyczynowego, rozmowa z rodziną i przekazywanie jej złego rokowania, pytanie o możliwość donacji organów – to tylko jedne z wielu wymagających zadań stojących każdego dnia przed personelem medycznym.
Mimo że rozmowy z terminalnie chorymi i ich bliskimi są trudne, można przygotować się do nich w taki sposób, by informacje przekazane były w sposób szczery, ale delikatny, pozwalający na emocje, ale spokojny, profesjonalny, ale nie szorstki. Taki, który uznaje potrzeby obu stron, buduje zaufanie i ułatwia – a nie utrudnia – dalszą współpracę. To, jaką relację zbudujemy z chorującą osoba i jej rodziną, będzie kluczowe dla komfortu, dalszej opieki oraz późniejszego doświadczania żałoby. Dobra komunikacja służy wszystkim jej uczestnikom, także tym przekazującym trudne wiadomości i może wnieść w ostatnie chwile troskę, bliskość oraz poczucie bycia razem.
Dlatego stworzyliśmy to szkolenie, aby uczestnicy mogli:
- Dowiedzieć się, co wpływa na jakość komunikacji;
- Poznać definicje empatii, która niekoniecznie oznacza współodczuwanie trudnych emocji;
- Dowiedzieć się, że komunikacja to coś więcej, niż zwykła rozmowa;
- Nauczyć się rozpoznawać swoje emocje oraz potrzeby pacjenta;
- Dowiedzieć się, w jaki sposób odpowiadać na trudne pytania;
- Tworzyć atmosferę budującą wzajemne zaufanie;
- Rozpoznawać, co może stać za lękiem przed śmiercią;
- Zrozumieć, dlaczego warto nie używać eufemizmów.
Dla kogo? Szkolenie jest skierowane do:
- Lekarek i lekarzy
- Zespołu pielęgniarskiego
- Ratowników medycznych
- Pracowników hospicjów i domów opieki społecznej
- Kapelanów szpitalnych i hospicyjnych
- Studentów i studentek kierunków medycznych
Aby dowiedzieć się więcej, napisz na szkolenia@instytutdobrejsmierci.pl. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania!