Opis szkolenia
Dzieci zadają pytania o śmierć – czasem wprost, czasem przez zabawę, rysunek lub opowieść. Ich zainteresowanie tym tematem jest naturalne i nie powinno być ignorowane, zwłaszcza przez dorosłych, którzy pełnią funkcje wychowawcze, edukacyjne lub wspierające.
Rozumienie śmierci przez dziecko kształtuje się stopniowo, w oparciu o język, kontekst kulturowy oraz emocjonalne doświadczenia. To, co i jak mówimy dzieciom o śmierci, wpływa na ich zdolność radzenia sobie ze stratą – zarówno w dzieciństwie, jak i w dorosłości.
Ale jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci mądrze, uważnie i adekwatnie do jego wieku i możliwości rozwojowych? Jak nie przerzucać na nie własnego lęku, a jednocześnie nie zostawić go samego z pytaniami? Jakie znaczenie mają rytuały pożegnania i kiedy włączać w nie dzieci?
To szkolenie odpowiada na te pytania, pokazując, jak wspierać dzieci w zrozumieniu nieodwracalności, uniwersalności i niefunkcjonalności śmierci.
Podczas szkolenia uczestnicy:
- Dowiedzą się, jak dzieci postrzegają śmierć w różnych etapach rozwojowych.
- Poznają praktyczne sposoby rozmawiania z dziećmi o śmierci – zarówno w sytuacjach codziennych, jak i kryzysowych.
- Zrozumieją znaczenie tzw. „momentów edukacyjnych”.
- Przeanalizują rolę dorosłych w towarzyszeniu dziecku przeżywającemu żałobę oraz sposoby wspierania dzieci w kontekście straty.
- Poznają wybrane rytuały pożegnania, z perspektywy udziału dzieci.
- Otrzymają narzędzia do rozpoznawania emocjonalnej gotowości dziecka do rozmowy o śmierci (np. poprzez analizę rysunku).
Dla kogo? Szkolenie jest skierowane do:
- Nauczycieli i nauczycielek
- Psychologów, pedagogów i specjalistów szkolnych
- Pracowników ochrony zdrowia i opieki paliatywnej
- Rodziców, opiekunów i osób pracujących z dziećmi
- Wszystkich, którzy chcą prowadzić uważne, wspierające rozmowy z dziećmi o śmierci i stracie
Aby dowiedzieć się więcej, napisz na szkolenia@instytutdobrejsmierci.pl. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania!